Gumifal

Haraszti Ádám vagyok, a Digi Sport kommentátora, 2006 óta közvetítem a gyorsasági-motoros világbajnokság versenyeit. Az idei szezontól megpróbálkozom az írásban való kommentálással is

Friss topikok

  • aharaszti: Igen, Pedrosa erősen túl lett hypeolva, mielőtt megérkezett a GP-be - viszont azt is látni kell, h... (2014.07.01. 03:25) Vizes nyolcas

A Birodalom visszavág?

2014.03.18. 21:09 aharaszti

A Honda idén újra komolyan akarja venni a legkisebb kategóriát

 

A Moto3-as szezon tavaly tényleg az utolsó kanyarig tartó izgalmakat hozott, úgyhogy az elvárások nagyon nagyok a legkisebbekkel szemben. Ha megnézzük, hogy kik, hová és legfőképpen milyen motorra kerültek, nyugodtan bízhatunk abban, hogy idén sem fogunk sokat unatkozni a hétvégék első versenyein!

Versenyzők

A tavalyi vb első két helyezettje ugyan le-, pontosabban fellépett, de bőven vannak trónkövetelőik. Először is természetesen Alex Rins, aki éppen tavaly meghiúsult világbajnoki reményei miatt kénytelen még egy szezont lehúzni a Moto3-asok között, ráadásul kisebb sérüléssel kezdi a szezont, így semmiképpen sem vág neki jó szájízzel az idénynek. Pláne, hogy a Honda egészen a legutolsó tesztekig nem tűnt túl ütőképesnek, ráadásul a márkával ellentétben a csapattárs nem változott, maradt mellette az az Alex Marquez, aki már tavaly is megkeserítette az életét és nem nagyon akart tudomást venni arról, hogy van még valaki a pályán, akinek ugyanúgy van festve a motorja.

Legfőbbb kihívóik a KTM az Ajo-csapat Aki Ajo első számú versenyzői (erre még érdemes lesz visszatérni) lehetnek, a hivatalosan a Red Bull-KTM színeiben versenyző Jack Miller és a papíron gyári Husqvarna-, gyakorlatilag gyári KTM-gépet hajtó Danny Kent lehetnek. Miller tavaly szenzációs évet produkált a gyengécske Hondával, messze a legjobb volt a japán márka versenyzői közül, míg Kent egy igen felejthető (és most már biztosan kijelenthető: elkapkodott) Moto2-es próbálkozás után tér vissza a kicsik közé. A márkatársak hasonló motort hajtók közül még Romano Fenatit lehet érdemes kiemelni, akinek második győzelme pályafutása második világbajnoki futama óta, vagyis lassan két éve várat magára. A KTM-mel nyilván könnyebb dolga lesz, de az is biztos, hogy idén már nem fogadnak el tőle kifogásokat az olasz szurkolók: bizonyítania kell, hogy a géposztály legjobbjai közé tartozik.

Motorok

Az idei év három motor és négy márka versenyét hozza a kicsiknél. A rutinos szurkoló számára ez a mondat különösebben nem melepő: ahogy korábban a Piaggio-csoport próbálta meg leplezni egyeduralmát a kisebb kategóriákban néhány Aprilia-versenygép Gilerára, illetve Derbire való átkeresztelésével, úgy most a KTM is megismétli ezt a cselt, amely a Husqvarna nevét hozza vissza a világbajnoki vérkeringésbe. A svéd márka annak idején a későbbi 125-ös világbajnok, Kent Andersson révén lett ismert a gyorsasági vb-n, aki saját maga készítette fel gépeit, 1972-ben pedig Bo Granath a királykategóriában volt képes két harmadik helyre és egy összetett ötödik pozícióra egy Husqvarna-motoros masinával. A cég ennek ellenére inkább krosszgépeiről ismert, tavaly került a KTM birtokába, ahol szeretnék felfuttatni a márkanevet az aszfaltos piacon is, így érthető a húzás a részükről - de Ajonak is kapóra jön a dolog - ezt is érdemes lesz még tovább boncolgatni.

Az osztrák cég legfőbb vetélytársa várhatóan a Honda lehet, amely nagyon fogadkozott és immár rengeteg pénzt is költött a fejlesztésekre, a legutóbbi, jerezi tesztre pedig már egy utolsó csavarig megújult gépet hozott. A tavalyi blama után (a japán motorok nem, hogy a győzelem, de még a dobogó közelébe sem fértek oda, Brad Binder Spanyol-nagydíjon elért, véletlen-szagú negyedik helyét leszámítva) idén újra a világbajnokságért akarnak harcolni.

A tavaly megújuló Mahindrának ilyen reményei azért nincsenek, de az első dobogó után alighanem az első győzelem megszerzésében reménykednek. Ezt idén már nyolc versenyző próbálhatja meg elérni, akik közül értelemszerűen kiemelkedik a tavalyi Maláj-nagydíjon történelmi harmadik, az összetettben pedig hatodik helyen végző Miguel Oliveira, de a gyári KTM-csapattól elcsábított (na jó, eltanácsolt...) Arthur Sissis is szerezhet kellemes perceket az indiai márka vezetőinek.

Nagymértékű jelenléte miatt muszáj megemlíteni a Kalexet is, amely öt csapat nyolc versenyzőjét látja majd el motorokkal, de az utóbbi évek eredményei és a nyolc versenyző nevét látva sok szót nem érdemes fecsérelni rájuk. A német cég idén is a KTM blokkjai köré épít vázat, pilótáik közül talán leginkább az előző évad vége felé egyre több pontot szerző Philipp Öttl és a mezőny egyetlen női tagja, a spanyol Ana Carrasco nevét érdemes kiemelni.

Csapatok

A legirigyeltebb ülések idén is Aki Ajo és Emilio Alzamora csapatainál találhatóak, de üresedés csak a finn istállónál volt. Nem is annyira szőrmentén már érintettük az ő helyzetüket, az eddigi három-egyes lebontás helyett 2-2 versenyző kezdi az évet majd a hozzájuk tartozó csapatok alá. A gyári KTM-csapatban Jack Miller és a tavalyi Rookies Cup-győztes, nem mellesleg Európa-bajnok Karel Hanika indul, a gyári Husqvarna-színeket pedig Danny Kent és a csapattulaj néha túlontúl agresszív kisfia, Niklas Ajo képviseli majd. A legfontosabb mindebben azért Kent és Miller szétválasztása lehet, hiszen nyilván sokan emlékeznek még a közte és Sandro Cortese között lezajlott eseményekre a 2012-es szezonból. A két dudás akkor nem nagyon fért meg a Red Bullos csárdában - most a két nagy vb-esélyesnek még csak a látszatát sem kell fenntartania annak, hogy azonos csapatban versenyeznek.

Alzamoráéknál, vagyis a Monlau Competiciónnál csak egyetlen változás történt, de az igen komoly: a KTM-et Hondára cserélték. Ez önmagában nem hangzik rosszul, de a japánok tavalyi eredményei sok jót nem ígérnek - vagy éppen ellenkezőleg. A pocsék év kellő motivációt jelentett az új lendülettel megindult fejlesztésekhez, de azok eredményei egyelőre még nem az igaziak. Ha azonban így folytatódnak, nem kell aggódni attól, hogy Rinsék túl sok versenyzőt látnak majd maguk előtt a futamokon.

Az istállók közül mindenképpen kiemelendő még a Team Sky, amelyet Valentino Rossi hozott létre és a MotoGP közvetítési jogait birtokló olasz csatorna szponzorál: a KTM-motoroknak és Romano Fenatinak köszönhetően alighanem minden adott, hogy szépen induljon a történetük. Negatív előjellel pedig az Aspar-csapatot kell megemlítenünk, amely hosszú évek után talán először kénytelen komoly remények nélkül nekivágni az évnek a legkisebb kategóriában. Alighanem sem Eric Granado, sem Juanfran Guevara nem mert a télen dobogós eredményekről álmodni - de Jorge Martinez keze alatt sok versenyző táltosodott már meg .

Jóslatok

Világbajnok: Danny Kent

Futamgyőztesek: Jack Miller, Alex Marquez, Alex Rins, Romano Fenati, Karel Hanika

Dobogókra számíthat még: Miguel Oliveira, Efren Vazquez (Caretta-Racing Team Germany/Honda), Isaac Vinales (Team Calvo/KTM)

A bejegyzés trackback címe:

https://gumifal.blog.hu/api/trackback/id/tr695868466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása