Gumifal

Haraszti Ádám vagyok, a Digi Sport kommentátora, 2006 óta közvetítem a gyorsasági-motoros világbajnokság versenyeit. Az idei szezontól megpróbálkozom az írásban való kommentálással is

Friss topikok

  • aharaszti: Igen, Pedrosa erősen túl lett hypeolva, mielőtt megérkezett a GP-be - viszont azt is látni kell, h... (2014.07.01. 03:25) Vizes nyolcas

Vizes nyolcas

2014.07.01. 00:08 aharaszti

93marquez,gpassen_lg4_0869_original[1].jpgA hollandiai sikerrel Marquez zsinórban a nyolcadik győzelmét is behúzta, de ez volt nagyjából az egyetlen szokványos dolog a hétvégén - MotoGP-merengő, Assen

Szerencsére ezzel az asseni futammal, sőt, a teljes hétvégével kapcsolatban rengeteg dologról érdemes megemlékezni, a leginkább szemet szúró esemény azonban a számomra - legalább is, ami az élmezőnyt illeti - mindenképpen Lorenzo blamája. Már ha egyáltalán blamaként kell tekinteni a dologra, mert jobban meggondolva abszolút érthető a Yamahás visszafogott teljesítménye. Nyilván az, hogy a boxból rajtoló csapattárstól ennyire elmaradt, abszolút védhetetlen, de nem is akarta nagyon elmismásolni a dolgot. Elmondta a verseny után, hogy a motor tökéletes volt, ő viszont valamiért a vízen nagyon visszafogottan ment, kicsit talán a tavalyi esése miatt is. És éppen ez az, amiért akár még jó döntésnek is nevezhető az óvatosabb teljesítmény. Akkor ugyan egész szép eredménnyel zárt a versenyen is, a következő baleset viszont már végképp tönkretette a szezonját, még ha végül mégis csak lett esélye a világbajnoki címre. Most abszolút nem volt miért kockáztatni, ez a világbajnokság már elúszott, a futamot el kell felejteni, viszlát két hét múlva. 

Egy másik spanyol Yamahás viszont élete végéig szívesen emlékezhet majd rá vissza, hiszen Aleix Espargaró élete első pole pozícióját szerezte - a teljese pályafutását, minden kategóriában figyelembe véve! Nyilván lehet arról beszélni, hogy például a puhább gumikeverék miatt az Open-kategóriás motorok élveznek némi előnyt az időmérőn, de itt sokkal inkább Espargaró taktikáját kell dicsérni. Az gyakorlatilag az első pillanatban világos volt a kvalifikáción, hogy egyetlen körük lesz majd a versenyzőknek, így ténylegegy rajt utáni tumultushoz hasonló jeleneteket láttunk a kvalifikáció elején. Marquez is érezte a dolgot, a gyors kör elején el is ment mindenki mellett, kőkemény előzésekkel, de Espargaró akkor sehol sem volt. Mert - ahogy aztán ő is elmondta - inkább úgy döntött, picit elengedi a mezőnyt, hogy szabadabban teljesíthesse a maga körét, aminek köszönhetően óriási előnnyel nyerte az edzést - és szerezte az Open (lánykori nevén CRT) kategória történetének első pole-pozícióját!

 

A versenyen már nem volt ilyen szerencsés és itt most tényleg érdemes a szerencséről beszélni, mert a gumiválasztás sikeressége abszolút ezen múlott. Erről Valentino Rossi tudna beszélni, aki a kivezető körök után úgy döntött, bevállalja a slick-et, de a felvezető körön eleredő eső keresztbe vágta a terveit - más kérdés, hogy a 12. rajtpozíció egyébként is lehetőséget adott a kockáztatásra. Rossi így is fantasztikus futamot ment, hiszen a boxból rajtolva is felért az ötödik helyre, de megint ott motoszkálhat benne a "mi lett volna, ha"-kérdés.

Egy másik olasz is büszke lehet a teljesítményére, Andrea Dovizioso megint megmutatta, hogy esőben mindenképp számolni kell vele (pályafutása egyetlen MotoGP-győzelmét 2009-ben éppen egy esős futamon, az utolsó Doningtonban rendezett Brit Nagydíjon szerezte), meg a Ducatival is. Cal Crutchlow példája is ezt mutatja, aki egész hétvégén szenvedett, nagy nehezen kiharcolta a Q2-es szereplést, a kusza időmérő-ruletten pedig egy ötödik helyet dobott neki a gép, igaz, a versenyen végül csak a kilencedik pozíció jutott neki a száradó aszfalton.

 

Marc Marquezzel az a bajom, hogy ezen bejegyzések során már tényleg minden létező jelzőt ellőttem vele kapcsolatban... Titkon bíztunk abban, hogy talán ha végre lesz majd egy vizes verseny, akkor megszorongatják, de végül ez sem jött be. Egy apró hibától eltekintve még ezen körülmények között is tökéletes versenyt futott, a futam utáni ünneplésekért pedig egyértelműen jár a pluszpont! Dani Pedrosa is megérdemli a buksi-simit, miután egyrészt csak leküzdötte Aleix Espargarót, másrészt a nehéz körülményeket is, amelyek korábban sokszor megkeserítették az életét, de talán lassan tényleg érdemes ezt elfelejteni. Dani egyre jobb formát mutat az utóbbi hetekben, erősíti a tárgyalási pozícióit a 2015-ös évvel kapcsolatban - akárki is legyen ebben a partnere.

Akit viszont leginkább ki szeretnék emelni, az az a Broc Parkes, akit a közvetítésben is dícsértünk, de akkor fel sem tűnt, hogy talán az egész mezőny legkomolyabb teljesítményét nyújtotta! Azt ugyan láttuk, hogy eleve egyszer letolták már a rajtrácsról az első procedúra előtt a motorját, mert nem akart beindulni. Aztán az új rajt felvezető körében kicsapták alóla a motort, így rohanhatott vissza a boxba, ahol ugyan felpattant a tarcsi gépre - de egyrészt így csak a mezőny után, a boxutcából rajtolhatott el, másrészt pedig az a motor SLICK-KEL VOLT FELSZERELVE!!!

Assen2.jpg

Parkes előtt így eleve nem állt fenn az újabb motorcsere lehetősége, viszont nem is kellett kijönnie, amikor a többiek ömlöttek ki néhány kör után. Azt mi is láttuk, hogy pár körig a hatodik helyen is feltűnt a neve, de mi azt gondoltuk, hogy jó ütemben jött ki motort cserélni... Pedig éppen arról volt szó, hogy másoknak is bejöhetett volna a slick-es rajt, vagyis Rossi eredeti húzása maximálisan kifizetődhetett volna, hiszen így is ötödik lett. Parkes a nyitófutamon elért 15. helye óta nem tudott pontot szerezni, a mostani 11. pozíciójáért viszont rögtön újabb ötöt kap. Nehéz érzékeltetni, hogy mit is jelenthet mindez a számára, hiszen bármily rutinos versenyzőről legyen szó, mégis újonc a GP világában. Saját elmondása szerint az előző futamon fordult elő először vele az, hogy valóban komfortosan érezte magát a motoron, most pedig - akármennyire is  furcsa ezt leírni - a verseny előtti kalamajkáknak köszönhetően óriási szerencséje volt. Ismerve a PBM csapat nem túl jó körülményeit, maximálisan megérdemelte!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://gumifal.blog.hu/api/trackback/id/tr46462717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kálovics Tibor 2014.07.01. 00:59:19

Számomra az az egész Marquez dominanciában a legszomorúbb, hogy az az ember olyan, mintha mentálisan sebezhetetlen lenne. Számára most már csak Agostini 10-es győzelmi sorozata lehet az ellenfél. Dani Pedrosa pedig végképp nem akarnék lenni, 2006-ban mindenki úgy harangozta be, mint aki majd elkapja Rossi grabancát, ehhez képest csoda az az idény, ahol nem kell futamokat kihagynia, valamint már három csapattársa is világbajnok lett.

aharaszti 2014.07.01. 03:25:38

Igen, Pedrosa erősen túl lett hypeolva, mielőtt megérkezett a GP-be - viszont azt is látni kell, hogy már a nyolcadik a királykategóriás futamgyőztesek listáján, Kevin Schwantzzal például holtversenyben és olyanokat előz meg, mint mondjuk Wayne Rainey vagy Freddy Spencer... Jó, nyilván felesleges ilyen évtizedeket átívelő összehasonlítgatásokba kezdeni, de a lényeg az, hogy Dani nagyon jó versenyző ám, csak épp egy szintén nagyon jó generációval versenyez együtt, akik mellett az ő eredményei nem mutatnak túl jól.

Ami meg Ago sorozatát illeti, az igazából 20, a 350-es futamokkal együtt meg 35... Lehet, hogy valamelyik nap azt is megéneklem majd itt
süti beállítások módosítása