Gumifal

Haraszti Ádám vagyok, a Digi Sport kommentátora, 2006 óta közvetítem a gyorsasági-motoros világbajnokság versenyeit. Az idei szezontól megpróbálkozom az írásban való kommentálással is

Friss topikok

  • aharaszti: Igen, Pedrosa erősen túl lett hypeolva, mielőtt megérkezett a GP-be - viszont azt is látni kell, h... (2014.07.01. 03:25) Vizes nyolcas

Nyílt kategória, nyitott kiskapu

2014.03.09. 02:13 aharaszti

A verseny a legtöbb motorsport-szakághoz hasonlóan a MotoGP-ben is jóval az első futam előtt megkezdődik már, de ehhez általában a pilótáknak még semmi közük. Szabályalkotók és tervezők küzdenek: előbbiek minél inkább próbálják saját szándékaiknak alávetni a gyártók embereit és megkötni azok kezét, utóbbiak pedig bújnának ki a hurokból. A Ducati indulása az Open-kategóriában első pillantásra egy kiskapu tökéletes kiaknázásának, avagy a szabályalkotók bénázásának is tűnhet - de ezt a kiskaput nem véletlenül hagyták tárva-nyitva...

Az egyértelmű volt a Ducati számára a télen, hogy önmagában az új technikai főnök, Gigi dall'Igna szerződtetése nem fogja megoldani a problémáikat. A két japán gyártól beláthatatlan távolságra voltak az előző évben. Az egy dolog, hogy a privát csapatok versenyzői rendszeresen megelőzték a gyári pilótáikat, de még a CRT-sek is egyre gyakrabban ejtettek rajtuk fájó sebeket. És bizony Casey Stoner távozása óta hiába is próbálkoztak bármivel, a már említett távolság egyre csak nőtt a vetélytársakhoz képest.

A Dorna célja az Open-kategória bevezetésével nem egyszerűen a nem túl nézőbarát CRT elnevezés lecserélése volt. Az előző formula szerint versenyző csapatok egy lépéssel közelebb kerülhetnek a nagyokhoz, már tőlük származó motorblokkokat, sőt, vázakat is használhatnak, de a legfontosabb a közös elektronikai vezérlőszoftver használata, amiért cserébe jelentős kedvezményeket kapnak a prototípus-motorokkal szemben.

Amikor a Hondánál kifakadtak a Ducati váltása kapcsán, ott értették félre az új szabályok lényegét, hogy azt hitték: az igazi cél egy olcsó géposztály létrehozása, amelyben mégsem utcai alkatrészeket használnak a csapatok. A tervek szerint legkésőbb 2017-ben már egyébként is minden csapatnak a közös szoftvert kellene alkalmaznia (ezzel megszüntetve a királykategórián belüli géposztályokat), de a Dorna még jobban örülne, ha ezt sikerülne előrehozni.

Az Open-kategóriában a Ducati több motorblokkot, üzemanyagot és puhább gumikat használhat, de ami jóval fontosabb, semmiféle korlátozás nem vonatkozik rájuk a motorok fejlesztésével kapcsolatban (a Yamahának és a Hondának az év elején le kell plombáltatnia öt motorblokkot és csak ezeket használhatják, vagyis új fejlesztések bevetésére csak a következő szezonban lesz lehetőségük). Látva az olaszok hátrányát, teljesen érthető a lépésük és az egyetlen utat jelentheti a felzárkózás felé. A döntést még könnyebbé tette, hogy az utolsó tesztekre a Magnetti Marelli egy fejlettebb szoftvert hozott, így nem is kellett már különösebben töprengeni: eldőlt, hogy csak nyolc Factory-kategóriájú gép indul majd az idén.

Ha feltételezzük, hogy ez volt a Dorna valódi szándéka, vagyis egy gyári csapat berántása az Open-esernyő alá, akkor viszont komoly furcsaságot jelent, hogy miért akarják hirtelenjében behozni a Factory 2-es besorolást is, amely már kisebb sikerek (három 3., két második helyezés vagy egy győzelem) esetén csökkentené a Ducatinak nyújtott előnyöket. Akár azt is gondolhatnánk, hogy megint sikerült a Hondának érvényesítenie legendás diplomáciai erejét, de a dologban azért az is szerepet játszhat, hogy a többi Open-kategóriás csapat jóval kevésbé képes kihasználni a rájuk vonatkozó szabályok adta extrákat, mint egy gyári istálló. A legnagyobb gondot a már említett, új Magnetti Marelli-szoftver jelenti, amely túl bonyolult a számukra, egyszerűen nem tudják megengedni maguknak, hogy annyi embert alkalmazzanak az elektronika beállítására, mint azt a gyáriak teszik. És azt sem szabad elfelejteni, hogy amíg a Ducati várhatóan egész évben tesztelni fog és majd minden versenyre új alkatrészeket hoz, addig a Honda és a Yamaha aligha fog azzal vesződni, hogy fejlessze az Open-kategóriás gépeket, sőt: az ő szabályértelmezésük szellemében ennek a kategóriának nem is ez lenne a lényege.

Ahhoz képest tehát, hogy a Dorna az Open-szabályok bevezetésével alapvetően azt akarta elérni, hogy kevesebb osztály legyen a királykategórián belül, rögtön bevezet még egyet (már amennyiben a döntést keresztülviszik a GP-bizottság március 11.-i ülésén), hosszú távon azonban lehet, hogy hatásos lesz a Ducati által bekapott csali. A hírek szerint a jövő évi visszatérésén dolgozó Suzuki is ráharapott a dologra és fontolgatja, hogy majd az Open-kategóriát válassza. Ezt látva pedig talán nem is kell olyan sokat várni arra, hogy a két másik japán gyártó is beadja majd a derekát.

További olvasnivalók:

MotoGP Orchestral Music (Dennis Noyes)

Why the door was left Open for Ducati (Mat Oxley)

MotoGP Rules Primer: Open vs Factory, The Short Version (David Emmett)

A bejegyzés trackback címe:

https://gumifal.blog.hu/api/trackback/id/tr225850739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása