Gumifal

Haraszti Ádám vagyok, a Digi Sport kommentátora, 2006 óta közvetítem a gyorsasági-motoros világbajnokság versenyeit. Az idei szezontól megpróbálkozom az írásban való kommentálással is

Friss topikok

  • aharaszti: Igen, Pedrosa erősen túl lett hypeolva, mielőtt megérkezett a GP-be - viszont azt is látni kell, h... (2014.07.01. 03:25) Vizes nyolcas

Légy ott?

2014.04.25. 15:18 aharaszti

Lorenzo újra meglepett minket, de most sem úgy, ahogy szerette volna és Márquez is megint megállíthatatlan volt - megkésett MotoGP-merengő, Austin

A blog kezdetekor felmerült első félelmeim azonnal feltörni látszanak, jelesül, hogy lustaságom a sok munka miatt fogom-e tudni kellő gyakorisággal frissíteni a blogot... A második MotoGP-merengőnek már rég itt lett volna az ideje, de azóta volt ugye Király-kupa döntő (ami után egy plusz napot a portugál légitársaság kiválónak semmiképp sem nevezhető munkája miatt még Lisszabonban is kellett töltenem), aztán jött Moyes kirúgása, meg a BL - na de jobb később, mint soha, nem igaz?

Merengeni pedig van min, rögtön például Lorenzo rajtbakiján, amihez hasonlóval megmondom böcsülettel még nem volt dolgom, emlékeim szerint (mondjuk ez nem egy erős bástya). A hivatalos reakció szerint ugye éppen a rajt előtt szedte le a sisakjáról a fóliát, a légymaradékok és egyéb kosz letakarítása végett, ez zavarta meg. Őszintén szólva ez elsőre sem hangzik túlságosan hihető magyarázatnak, pláne, hogy ha újra megnézzük a startot:

 

Nem használtam stoppert, de a timecode-ot figyelve legalább öt, inkább hét másodperc telt el a fólia letépése és a lámpa felvillanása között. Nyilván sosem voltam ilyen szituációban, de Lorenzot mindenki (mi is) általában a hihetetlen koncentrációja és mentális felkészültsége miatt szokta dícsérni, nehéz elképzelni, hogy ez a dolog ennyire megzavarta volna. És persze az is látszik, hogy például Pedrosa és Iannone is matatott rendesen még a rajt előtt a sisakjával, mégse hibáztak ekkorát.

Viszont abba az irányba se mennék el szívesen, amit például Kevin Schwantz hangoztatott (aki mellesleg a hétvége folyamán látványosan borult össze a futam szervezőivel azok után, hogy tavaly még a pálya környékére sem akarták beengedni, a futam után pedig még a Suzuki MotoGP-gépét is tesztelte), miszerint Márquez eredményei már olyan szinten megzavarták volna, hogy ez látszik meg a múltkori bukásán és a mostani bénázásán. Inkább vagyok hajlandó egyet érteni Dennis Noyes-szal, aki szerint szimplán pechről van szó, kellemetlen, hogy két ennyire Lorenzora nem jellemző hiba egymás után kétszer esett meg.

 

 

Igaz, a katari buktából azért a Bridgestone-t sem szabad kihagyni, amely ugye megint csak szolgáltatott témát nekünk a hétvégén. Már az is furcsa volt, hogy gyártási/logisztikai problémákra hivatkozva erre a hétvégére tavalyi gumikat hoztak a gyárból, de akkor még jöttek a versenyzők, legfőképpen Valentino Rossi problémái az első kerék kopásával. Az utóbbi évek gumiszabályai sok szakember, pilóta és leginkább szurkoló idegeit borzolták már, de nehéz igazságot tenni az ügyben. A gyártók dolgát alaposan megnehezíti, hogy amíg régen a motorokhoz igazították a gumikat, addig manapság a Bridgestone-okhoz passzoló motorokat kell gyakorlatilag gyártani, és még ez sem feltétlenül garancia a sikerre.

Tegyük hozzá rögtön, amikor több gumigyártó volt a színen, az volt a baj: emlékezzünk vissza arra, amikor a Yamaha gyári csapatán belül a két versenyző sem ugyanazt a típusú gumit használta, és amikor erre válaszképpen Dani Pedrosa is év közben váltott Michelinről Bridgestone-ra. A mezőny végén kullogó Dunloposok pedig akkor még szóba sem kerültek... A többgumis szisztéma tehát nem feltétlenül jelentene megoldást, ettől viszont még nem biztos, hogy nem kell hamarosan új gumigyártót köszönteni a paddockban. A legfrissebb pletykák szerint erősen fontolgatják a Dorna részéről, hogy hamarosan új cég vegye át a japán helyét, leginkább azért, hogy több keverékből válogathassanak a versenyzők. Azonban mindez várhatóan olyan fejlesztőmunkát és költségeket igényelne akármelyik cégtől, ami egyrészt a Bridgestone-nak nincs ínyére, másrészt viszont a többieknek legalább másfél évébe kerülne.

De azért maradjunk még az előző futamnál, egyrészt mert Marquez megint hihetetlent produkált, másrészt pedig mert hátrébb is voltak érdekes eredmények. A Honda első emberének teljesítménye olyan meggyőző volt az első két futamon, hogy sokak szerint már most oda lehetne adni neki a világbajnoki címet - de azért ezzel még érdemes lenne várni egy kicsit. A statisztika, történelem, stb. tényleg mellette szól, de ettől még nagyon hosszú a szezon, és ugye a futam végén azért megint láttunk tőle egy olyan hibát, ami az egész hétvégi munkáját romba dönthette volna. Az azért valószínűnek látszik, hogy komoly esélye mellette csak Pedrosának lehet, de benne én már személy szerint régen elveszítettem a hitemet... Rossival kapcsolatban nehéz megítélni, hogy a Bridgestone-ra kell-e fogni alapvetően az eredményét, illetve inkább azt, hogy enélkül mennyivel lehetett volna előrébb.

Meg azt is, hogy a Ducati első dobogója az új szabályokkal mekkora előrelépést is jelent valójában. Andrea Dovizioso harmadik helye nyilván nagy öröm és hatalmas előrelépés a gyár számára, de azért továbbra is kaptak körönként egy másodpercet a Hondáktól. Lorenzo ugye elrajtolta magát, Rossi sem volt sehol a gumijai miatt, vagyis reálisan inkább egy ötödik helyezés, amivel ez felér - de azt hiszem, az olaszoknak már az se lett volna egy rossz eredmény. Beárazódni látszanak a teljesen Open-motorok is, hiszen Aleix Espargaro ezúttal már csak a kilencedik helyen végzett, gyanús, hogy a katari bravúrt leginkább az azt megelőző teszteknek kell betudni...

A bejegyzés trackback címe:

https://gumifal.blog.hu/api/trackback/id/tr556085627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása