A Francia Nagydíj egyik aktualitását évekkel ezelőtt az adta, hogy az egyik legmeghatározóbb gumigyártó, a Michelin hazai versenyének számított, azonban amióta bevezették az egygumiszállítós rendszert, a cég a MotoGP közelébe sem szagolt. A Bridgestone viszont 2015 után kivonul, és minden jel arra utal, hogy a franciák vehetik át a helyüket - de hogyan jutottunk idáig?
Az a helyzet, hogy nehéz a döntéssel kapcsolatban bármit is a Bridgestone szemére vetni. Mindamellett, hogy a pilóták alapvetően a legmagasabb elismerés hangján szoktak beszélni a termékeikről, ez általában nem sok nyilvánosságot kap. Kicsit olyan a helyzetük, mint az egyszeri játékvezetőé: amikor minden rendben, senki sem beszél róla, de ha valami galiba van, máris erről szól minden.
És ilyesmi akadt is bőven az utóbbi években, ott voltak például néhány éve a notóriusan nehezen melegedő gumik, amelyek az első körökben több komoly highside-ot hoztak össze, többek között Valentino Rossi lábtörése is ennek tudható be. A tavalyi Philip Island-i "bravúr" sem volt olyan régen, amikor a csökkentett versenytávot is félbe kellett vágni a gumik miatt és az se, amikor év elején a Hondások reklamáltak fennhangon az új Bridgestone-fejlesztések miatt. Idén a Yamahásokon, illetve leginkább Lorenzo-n volt a sor, de valószínűleg nem is igazán ez tette be az ajtót a japánoknál.
A Dorna mindenképpen növelni szeretné a felhasználható gumik számát, nem csak darabszám, de a választható gumitípusok tekintetében is. Loris Capirossi, a pilóták biztonságáért felelős összekötő már arról is nyilatkozott, hogy szeretnék az intermediate-gumik visszatérését, mert az nem járja, hogy rendszeresen teltek el edzések az utóbbi években anélkül, hogy a versenyzők kimozdultak volna a boxokból, mert az éppen csak szemerkélő esőhöz vagy a száradófélben lévő pályához teljesen felesleges lett volna kigurulni, mivel megfelelő gumik hiányában csak a testi épségüket kockáztatták volna. Az is fontos, hogy a versenyzők száraz pályán se csak két keverék közül választhassanak. Jelenleg az Open-kategóriás pilóták is azzal szembesülnek, hogy ugyan használhatják a szuperlágy gumikat, de azok a versenytávot sokszor szinte biztosan nem bírják ki, így gyakorlatilag a versenyre csak egyetlen "választásuk" marad. De a Factory-kategóriás versenyzők helyzete sem sokkal jobb, a rajtrácson általában náluk sem túl változatos a helyzet gumiválasztás tekintetében.
A Bridgestone szemszögéből nézve pedig ezek az új törekvések semmi mást nem jelent, mint a költségek növekedését. Hiszen új keverékeket kellene fejleszteni, az intermediate miatt egy teljesen új típusú gumit is, ezekből jó nagy számot kell legyártani (kis szerencsével, ha a Dorna számításai bejönnek, esetleges új csapatok érkeztével még többet, mint eddig) és ezeket el is kell szállítani a verseny- illetve teszthelyszínekre. A MotoGP-szerződés marketingértéke nagyon aligha változik mostanában, a Bridgestone saját kiadásai viszont jelentősen megemelkednek, ergo borulnak a számok az egyenlet rossz oldalán. Tiszta sor.
De akkor miért érné meg belépni bárki másnak a helyükre?
Nem véletlen, hogy a hírek alapvetően csak a Michelin visszatéréséről szólnak. Rajtuk kívül eddig csak a Dunlop jelentkezett a Dornánál a pályázati feltételekért (bár a határidő csak a jövő héten jár le), akik azonban azt is elmondták, hogy ha valóban őket választják, gyakorlatilag már ma el kell kezdeniük a fejlesztéseket, hogy 2016-ra harcra készek legyenek. A Michelin-nek néhány fokkal kevésbé lenne megerőltető a visszatérés a királykategóriába és azt sem szabad elfelejteni, hogy az egygyártós rendszer előtt nagyon sokáig egyeduralkodók voltak a MotoGP-ben.
Az utóbbi években viszont rendesen eltűntek a nemzetközi motorsport élmezőnyéből, pedig öt-tíz éve még mindenhol ott virítottak a kék matricák. A Forma-1-ben és a rali-vb-n is meghatározó szerepük volt, a Bridgestone és a Pirelli viszont mindkét sorozatból kiszorította őket, a ralisoknál azután kerültek vissza, hogy az F1-ben a Pirelli lett a beszállító. Jelentős motoros sorozatban jelenleg egyáltalán nem érdekeltek, a szuperbike vb-n és a brit bajnokságban is az olaszok szállítják a gumikat, így gyakorlatilag nincs is más lehetősége a francia márkának, ha vissza akar térni nemzetközi szinten a kétkerekű vérkeringésbe.
Hogy ez milyen hatással lesz a versenyekre, az megint egy egészen más kérdés. A Michelin-nek is megvoltak a maga problémái, ami a Bridgestone-nal szembeni vereséghez vezetett annak idején - és ha esetleg nem emlékeznétek rájuk, a jövő héten ezeket is felelevenítjük majd itt a blogon!